Eerste dag Hue - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Leo Rooijackers - WaarBenJij.nu Eerste dag Hue - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Leo Rooijackers - WaarBenJij.nu

Eerste dag Hue

Door: Leo en Marion Rooijackers

Blijf op de hoogte en volg Leo

28 Februari 2011 | Vietnam, Hué

Ik leef nog. Het voordeel van een kreeft is dat het weinig vlees heeft en dat het vlees ook nog eens moeilijk is los te peuteren. De mensen geven daarom de voorkeur aan het langzaam opeten van een rund of varken. Ik begrijp dan ook niet waarom de astacidea zo duur moet zijn in een restaurant. Misschien heeft het ook iets met snobisme te maken.
We hebben geleerd van gisteren, en zijn daarom vroeg naar de ontbijtruimte gegaan. Lekker rustig buiten in de schaduw de lekkerste dingen oppeuzelen, onderwijl kijkend naar de fanatiekelingen die in het zwembad al baantjes trokken. Bij ons kwamen de calorieën er net zo snel bij als bij hun eraf.
Om 11.00 uur stond de bestelde Toyota klaar om ons naar Hue te brengen. Je moet hier niet zelf gaan rijden, want een Tom Tom heb ik nog niet een keer in een auto gezien, en de bewegwijzering moet hier nog worden uitgevonden.
Het valt ons op dat in de omgeving van Hue de dames veelal ook overdag de pyamabroek aanhouden. Het zijn dunne broeken met vaak bloemetjespatronen. Verder zijn de wegen hier veel ruimer van opzet dan in Hanoi. De chaos is er echter zeker niet minder.
Het Imperial hotel heette de kroonprins van Japan, de minister-president van Ierland, de Miss van 2008 en de handelsminister van China welkom. Ze waren ons vergeten op het bord te vermelden, waarvoor we duizend maal excuus kregen aangeboden.
De kamer maakte veel goed. Vooral het uitzicht over de rivier met de lange brug, waarover bijna alleen maar bromfietsen razen, was een genot om naar te kijken.
's Avonds hebben we nog gegeten bij een van de drie restaurants van doofstomme broers. Deze restaurants liggen naast elkaar en de drie doofstomme broers beconcurreren elkaar door de toeristen met veel handgebaren naar binnen te lokken. We moesten 6 euro afrekenen, waarbij we ook nog een houten flessenopener als souvenir meekregen.
Terug lopend naar ons hotel passeerden we weer de brug, die nu om de haverklap van kleur veranderde. Morgen gaan we voor het eerst in een fietstaxi zitten. Hoewel vele Vietnamezen er met tweeën inzitten, denken wij erover om dat maar niet te doen. Ik vind het niet nodig dat de eigenaar halverwege met de ambulance verder moet worden getransporteerd.

• 28 Februari 2011 - 17:48

ELJee:

Smakelijk, vooral die laatste zin! ;-)

• 01 Maart 2011 - 14:10

Nicole Raymakers:

Hee lieve schatten, ik heb jullie reisverslagen niet gehad, wel de mooie foto's. Peter attendeerde me op de site ''waar ben je nu''. Ik ga vanavond alle verslagen lezen, heb nog wat in te halen. Ik zorg dat ik morgen helemaal bij ben. Even voor de zekerheid mijn mail adres nicole.raymakers@onsnet.nu of nicole@nickyslingerie.nl. Bedankt voor de mooie foto's die jullie hebben gestuurd, ik heb ze allmaal bewaard. Dikke kus, Nicole