Mekongdelta - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Leo Rooijackers - WaarBenJij.nu Mekongdelta - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Leo Rooijackers - WaarBenJij.nu

Mekongdelta

Door: Leo en Marion Rooijackers

Blijf op de hoogte en volg Leo

08 Maart 2011 | Vietnam, Can Tho

Ik kan net zo goed stoppen met schrijven, want jullie geloven me toch niet meer. Vandaag heb ik een gedeelte van een dak over me heen gekregen. Gelukkig ben ik niet gewond geraakt, maar daarover later meer.
Om halfzes lag inderdaad een bootje bij ons hotel klaar met een bijzonder gezellige ai achter het stuur. Ja, daar is ze weer. We zijn direct de grote rivier afgezakt, op weg naar de eerste drijvende markt. Na anderhalf uur varen zaten we midden tussen de bootkraampjes. Er wordt van alles aangeboden, maar groente en fruit voeren toch de boventoon. Per boot maar een produkt.
Dit produkt wordt voor op de punt getoond. Het meeste ligt echter in het ruim. Hotsend en knotsend zijn we door deze markt gevaren, zonder dat ook maar iemand een boos gezicht toonde. Ik denk dat ik het toch niet leuk zou vinden als ze mijn boot als een soort botsauto zouden gebruiken. Vervolgens zijn we op zoek gegaan naar een tweede drijvende markt, die niet zo toeristisch is. Deze was wat kleiner van opzet, maar zeker zo leuk. Hier werd door onze ai een ananas gekocht, en deze met een kapmes zo bewerkt, dat wij de ananas konden opsmullen alsof het een ijsje was.
Na de markt lonkten de kleine clongs, kanaaltjes, waaraan nog kleinere hutjes gesitueerd zijn. Je waande je af en toe een lilliputter die door een haag van kamerplanten voer. Overal langs de clongs groeiden fruitbomen, waarvan het voor ons onduidelijk was wie de eigenaar was. Toch hebben we het niet aangedurfd om fruit te plukken, bang dat we waren een boer achter ons aan te krijgen.
Overigens het bootje waar me mee voerden is speciaal geschikt voor deze clongs. Het is een smalle roeiboot met op de spiegel een soort automotor, met daaraan een lange as en schroef. Zeker wel tien keer hebben we de motor moeten stoppen om plastic uit de as te verwijderen. Hier in Vietnam wordt al het afval in de rivier gegooid, dus zie je ook veel plastic zakken drijven. Verwijder je dan als schipper een plastic zak uit je schroef, dan gooi je hem zeker niet terug in het water. Hier denken ze daar anders over, want ze willen op de terugweg ook nog wat te doen hebben.
Sommige motoren varen zonder demper, dus veel schippers zijn dan ook doof geworden van het lawaai.
Onderweg hebben we wat gegeten bij een waterrestaurant. We zaten hier heerlijk beschut tegen de zon onder een afdak van palmbladeren te eten. Het begon echter even behoorlijk te waaien, waardoor de palmbladeren om onze oren vlogen. Weg dak.
Marion moest me op de terugreis er fijntjes aan herinneren, dat ik altijd over een prijs wil onderhandelen, waardoor we nu in een boot zaten die vrij klein en laag op het water lag. Normaal niet erg, maar nu met de wind van voren op de grote rivier, kregen we boeggolf na boeggolf te verwerken. Pas toen we drijfnat waren, werd ons een zeiltje aangeboden om onder te schuilen.
Nat maar zonder veel kosten, werden we weer na zes uur bij ons hotel afgezet.
We hebben weer veel beleefd en gelachen, dus deze dag is niet voor niets geweest.
Hopenlijk breekt ook de dag van morgen niet voor niets aan.

  • 08 Maart 2011 - 18:18

    Ton En Ria:

    Hoi lieve mensen, alles goed met jullie daar, ja sorry nog leo dat ik je gisteren wakker gebeld heb , zeker nu ik gelezen heb dat je vnadaag zo vroeg op moest. als ik zo de laatste 2 verslagen lees ( we weten pas sinds vanavond dat juliie dit doen) hebbne jullie het wel naar de zin daar en is het af en toe best spannend met rond vliegende daken hahah .Ja zo'n ervaring met een soort gelijke boot hebben wij in Bangkok ook gehad wel leuk alleen moet je inderdaad geen tegen wind hebben want dan wordt je zeik nat en ze gaan nog hard ook.Ik vind het niet gek dat die schippers doof zijn,de meesten maken en leven als een oordeel.wij gaan snel al je verhalen lezen. veelplezier nog en tot gauw.Gr.Ton en Ria

  • 09 Maart 2011 - 08:38

    Marijke:

    O, deze tocht moet heerlijk en leuk zijn geweest! Vaak heb ik gedacht 'waarom zijn we niet meegegaan' en bij deze vakantiedag van jullie denk ik dat helemaal. GEWELDIG lijkt me dat; varen door de Mekongdelta en dan een dag met zoveel 'leuke' verrassingen. En de afloop.... Marion..??!! Daaaaag lieverds. X

  • 09 Maart 2011 - 18:58

    ELJee:

    Alaaf!! ***hikhik***

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Can Tho

Vietnam 2011

Recente Reisverslagen:

09 Maart 2011

Laatste dag Vietnam

08 Maart 2011

Mekongdelta

07 Maart 2011

Can Tho

06 Maart 2011

Cholon wijk in Saigon

05 Maart 2011

Mobiel restaurantstraat
Leo

Actief sinds 13 Feb. 2011
Verslag gelezen: 202
Totaal aantal bezoekers 63439

Voorgaande reizen:

19 Februari 2019 - 23 Maart 2019

Costa Rica

25 Augustus 2018 - 28 September 2018

Madagascar 2018

22 Januari 2014 - 06 Maart 2014

Thailand-Cambodja-Vietnam 2014

28 Januari 2013 - 04 Maart 2013

Namibië 2013

30 Januari 2012 - 06 Maart 2012

Indonesië 2012

13 Februari 2011 - 09 Maart 2011

Vietnam 2011

Landen bezocht: