Wormen en sprinkhanen - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Leo Rooijackers - WaarBenJij.nu Wormen en sprinkhanen - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Leo Rooijackers - WaarBenJij.nu

Wormen en sprinkhanen

Door: Leo

Blijf op de hoogte en volg Leo

26 Januari 2014 | Thailand, Bangkok

Gisteren, zondag, zijn we in Bangkok naar de weekend markt geweest. Het was weer moeilijk om een taxi met meter te krijgen. De taxis hebben allemaal een meter maar wijgeren deze aan te zetten als ze zien dat je toerist bent. Ze vragen dan standaard driehonderd Bath. Dat is ongeveer drie a vier keer zoveel als een zelfde rit met meterprijs. Ik heb hierover geklaagd bij het hotel en hun er ook op aangesproken. Je mag van een hotel toch verwachten dat ze taxis bestellen, die hun gasten niet afzetten in de portemonnee, maar wel afzetten op de afgesproken plaats. Hierna kon het ineens wel. Netjes voor 79 Bath (€1,75) met zijn vieren naar de markt gebracht. Een ritje van ongeveer twintig minuten.

De markt is de grootste van Bangkok, en telt meer dan tienduizend kraampjes. Niemand weet exact hoeveel. Het is onmogelijk de kraampjes allemaal te bekijken. Wij zijn kriskras over de markt gaan lopen. Soms overdekt, soms in de open lucht. Wonderlijk wat je allemaal kunt kopen, maar nog wonderlijker wat er allemaal aan pluimage rondloopt. Zo konden we plakplaatjes kopen. Een diversiteit aan plaatjes werd door de marktbezoekers getoond. We zagen hondjes, die nog zo klein waren, dat je er makkelijk vier in je binnenzak kunt vervoeren. Opvallend dat ook veel mensen een gezicht hebben, waar je een honderas aan kunt koppelen. Veel tijd hebben we besteed aan het observeren van mensen vanaf een terras. Tegen het eind van de middag terug naar het hotel, waarbij we weer enkele wegblokkeringen moesten omzeilen.

's Avonds naar een restaurant gereden, welke door tripadvisor werd aanbevolen. Buiten op het terras, op de eerste verdieping aan de straatkant, hebben we onze bestelling doorgegeven. Hierbij duidelijk aangegeven, dat we al de tijd van de wereld hadden. We wilden veel rust tussen de gangen hebben. Iedereen van de bediening had het begrepen. Je raadt het al. Het voorgerecht was nog niet op, of het tussengerecht stond al op tafel. We waren nog niet aan het tussengerecht begonnen of het hoofdgerecht stond al op tafel af te koelen. Toen we hierover een opmerking plaatsten, kregen we als antwoord of we al wisten welk dessert we hadden gekozen. Met de drank ging het nog sneller. Voordat je ook maar een slokje wijn op had, werd het glas al weer aangevuld. Twee flessen wijn gingen dan ook in een mum van tijd door de kelen van onze vrouwen. Ze hadden hier echter geen bezwaar tegen. Het eten was voortreffelijk, en dat is toch de hoofdzaak, maar we hebben nauwelijks de wereldpolitiek kunnen bespreken. Dat is jammer, want daardoor zal er de komende tijd in de wereld niet veel ten goede veranderen.

Na de maaltijd even in de straat de benen gestrekt. Wij deden dit
lopend, maar vele anderen deden dit in de massagesalons, die in deze straat om de tien meter waren gevestigd. We zijn nog niet naar binnen geweest, ondanks een verwoedde poging van drie meiden, die plotseling krijsend aan de voordeur om aandacht vroegen. We krijsten zo hard terug, dat ze verschrikt terugdeinsden en onder de massagebank doken. Na het veroberen van wat gebakken sprinkhanen en enkele gefrituurde meelwormen zochten we ons hotel weer op. In de taxi terug naar het hotel genoten we nog wat na van enkele ledematen, die zich tussen onze tanden hadden genesteld. Morgen gaan we op pad naar de beroemste brug van Thailand.

• 27 Januari 2014 - 17:53

Els:

Waren ze lekker die gefruteerde wormpjes, sprinkhaantjes en kevers zo groot als
    Een zakhorloge en voor herhaling vatbaar? Ik ruik ze al wanneer Marion ze bakt in
    Jullie gastvrije keuken! ja Leo, laat je niet bedotten met die taximeters, de Thai weten echt niet wie ze vervoeren, of nu wel? probeer eens zo,'n massage behandeling, laat al jouw
    Vingerkootjes knakken en je komt als een herboren mens terug in de woelige samenleving,
    Gegarandeerd heb ik van horen vertellen, ik zou het wel weten!

het is fijn dat jullie zoveel plezier hebben samen en het is ook fijn om jouw leuke en
    Sappige verhalen te lezen. ga zo door en met mij kunnen veel vrienden meegenieten
    Van jullie boeiende reis.

Veel liefs voor de vier geluksvogels van
    Els

• 27 Januari 2014 - 19:32

Anneke:

Hoi allemaal,

Misschien een optie om taxi's op straat aan te houden ipv in het hotel een taxi te vragen?

• 27 Januari 2014 - 19:35

Anneke:

Het bericht is maar voor de helft geplaatst zie ik, misschien niet leuk genoeg

• 27 Januari 2014 - 19:38

volgens mij word ik geboycot :-(
    De markten blijven prachtig in de Aziatische landen!!Ben benieuwd naar de foto's!
    Veel plezier aan de River Kwai.
    ( heb nu maar even op de pc geschreven ipv op de IPad , misschien dat dat helpt)